Salgsautomation vs. marketing automation: Hvad er forskellen?
- Katja Petrowsky

Er du i tvivl om, hvordan marketing og salgsautomation adskiller sig fra hinanden, og hvad de hver især kan bidrage med? Her gennemgår vi begge, så du bliver helt skarp på, præcist hvilke værktøjer du har brug for.
Marketing automation
Software til marketing automation er designet til at skabe større effektivitet og bedre resultater ved at strømline og automatisere dine marketingaktiviteter. Det kunne være gennem automatiserede e-mailforløb, hvor tracking af dine leads adfærd og interaktioner, giver dig mulighed for at målrette og personalisere formidlingen. Samtidig kan du følge målgruppen gennem hele købsprocessen og adressere eventuelle barrierer, der stopper dem fra at investere i dit produkt.
Automation-platforme kan desuden hjælpe med leadscoring og pleje (nurture) og dermed skabe flere kvalificerede kundeemner til salgsafdelingen.
De mest gængse funktioner inden for marketing automation inkluderer:
- E-mailmarketing: Opret personlige e-mailkampagner med valgfrit, dynamisk indhold for at skabe tætte kunderelationer.
- Tracking af kunderejsen: Få vigtig viden om dine kundeemner og kunders interaktioner med dit website. Disse data kan bruges til remarketing-kampagner.
- Nurture-kampagne: Forbliv top-of-mind med automatiserede, skræddersyede beskeder, der sendes til dine potentielle kunder gennem hele deres kunderejse.
- Forudsigende lead-scoring: Mål engagementet, og prioriter dine salgsindsatser med brugbare lead-informationer.
- Social media: Planlæg opslag, administrer dine konti, og overvåg brandets omdømme på tværs af sociale medier.
- Landingssider og lead-formularer: Brug træk-og-slip-værktøjer (eller vælg at kode dine egne) til hurtigt at oprette tilpassede websider og formularer, der opsamler leads.
- Rapportering og ROI: Få et (fælles) indblik i dine marketingresultater ved hjælp af interaktive dashboards og rapporter og forstå, hvad der øger omsætningen.
- CRM-integrationer: Afstem salg og markedsføring med integrationer, der omfatter synkronisering i realtid, lister og understøttelse af brugerdefinerede felter.


Hvorfor skal du bruge marketing automation?
Som nævnt har software til marketing automation typisk en række funktioner, der kan hjælpe dig til at arbejde mere effektivt med din målgruppe. Der er mange fordele, som i korte træk koges ned til:
- Du sparer tid ved at have automatiske flows, der tilpasses kundernes adfærd og præsenterer dem for indhold, på de rigtige tidspunkter på kunderejsen
- Du rammer mere præcist med din leadgenerering og øger derfor din ROI
- Du giver dine potentielle kunder den bedst mulige oplevelse med personaliseret indhold
- Du kan optimere dine marketingindsatser, fordi du har adgang til data i realtid og dermed kan se, hvad der virker, og hvad der ikke gør.
Hvornår skal du bruge marketing automation?
Marketing automation kan anvendes i alle faser af kunderejsen, fordi systemerne er designet til både at tiltrække, opsamle, kvalificere og dele leads med salgsafdelingen. I mindre eller nyere virksomheder kan både marketing og salg med fordel bruge software til marketing automation.
Almindelige fejl ved brug af marketing automation
For at få det fulde potentiale ud af din marketing automation, er det vigtigt, at du undgår en række gængse fejl. Ellers risikerer du at levere leads, der ikke er helt i top, hvilket påvirker hele salgscyklussen negativt. Vores bedste råd til at undgå disse fejl er:
Pas på, at dine marketingkampagner ikke bliver forældede. Sørg for, at de altid har nyt, engagerende indhold, som din målgruppe har lyst til at læse. Kør løbende A/B-tests for at øge chancerne for konvertering.
Herudover er det vigtigt at sætte din organisation op til succes med marketing automation ved at integrere alle de systemer, du bruger mest. Hvis du ikke gør det, vil det typisk resultere i manuel dataindtastning, unøjagtige registreringer og lav brugeradoption fra medarbejdere, der ikke gider zappe rundt mellem systemer.
Salgsautomation
Ligesom marketing automation, hjælper salgsautomation med at forbedre effektiviteten ved at automatisere trivielle opgaver, der stjæler tid fra selve salget. Det kan fx være udsendelse af salgstilbud eller mødeplanlægning. Den mest almindelige løsning inden for salgsautomation er CRM-softwaren, som kan hjælpe sælgere med at fokusere på de rette salgsmuligheder med funktioner såsom:
- Lead-administration: Sørg for at alle i organisationen har en komplet forståelse af hver enkelt kundeinteraktion og kender næste skridt.
- Styring af pipeline: Få overblik over din salgstragt på tværs af alle muligheder. Også i forhold til hvor tæt de er på at blive nye kunder.
- Intelligent lead-prioritering: Prioritér leads baseret på AI-dreven lead-konverteringsscoring.
- Avancerede prognoser: Forstå, hvordan din pipeline, mål, prognose og resultater udvikler sig over tid med avancerede visualiseringer, notifikationer og automatiske advarsler.
- Processtyring: Definér, design og standardisér komplekse forretningsprocesser med automatisering.
- Guidet salg: Lav vejledninger og skabeloner til salgsspil, salgsstrategier, guidet salg, lead-nurturing og andre relevante emner.
Ved at bruge disse værktøjer kan dit team øge produktiviteten, forbedre forholdet mellem leads og salg, reducere omkostningerne pr. salg, forkorte salgscyklussen og indsamle mere indsigtsfulde data. Derudover sparer du tid med slagsautomation-funktioner, som du i stedet kan bruge på vigtigere aktiviteter såsom opbygning af kunderelationer.
Hvornår skal du bruge salgsautomatisering?
Modsat marketing automation, bruges salgsautomation til at lukke handler og ikke til at indsamle leads. I stedet hjælper det salgsteams med at arbejde med de leads, som marketing allerede har genereret, så de kan spore resultater og flytte kundeemner rundt i pipelinen. Salgsmaterialet, som bruges på dette stadie, er lavet til opfølgning på første kontakt, der er længere nede i salgstragten – og altså ikke til at informere den generelle målgruppe.
Hvis du lige har startet din virksomhed, har du måske ikke brug for både salgs- og marketing automation. Mange mindre virksomheder gør i stedet brug af marketing automation software på tværs af marketing- og salgsteams. Ældre eller større virksomheder vil dog opdage, at kombinationen af marketing og salgsautomation hjælper deres teams med at optimere deres præstationer ved at kunne tracke en bredere vifte af parametre og anvende AI til at forudsige resultater.
Almindelige fejl i brugen af salgsautomatisering
En af de største fejl, som nye brugere af sales automation begår er, at de vælger at automatisere de forkerte trin i processen. Automatisering virker bedst, når det letter kedelige, gentagende opgaver – ikke de opgaver, der opbygger relationer eller fremviser dit brand. Automatisér opgaver såsom planlægning af møder eller udsendelse af opfølgende kommunikation efter møder. Lad være med at springe de menneskelige aspekter af salgsprocessen over, der gør din organisation unik.
Derudover må du endeligt ikke begå den fejl at forveksle automatisering med, at du aldrig behøver at røre ved det igen. En platform til sales automation gør dit teams arbejde lettere, men den bør aldrig diktere din strategi. Den skal hjælpe dig med regelmæssigt at spore lead-progressionen, holde kontaktinformationer opdaterede og sikre, at systemet hjælper dig med at nå dine mål. Ellers kan det gå ud over dit team og din ROI.
Har du brug for marketing eller salgsautomation?
SugarCRM giver dig begge dele i én og samme platform. Med Sugar Market kan marketingfolk fylde salgstragten tilstrækkeligt op, samtidig med at de arbejder tæt sammen med salget om at opbygge pipelinen. Sugar Sell leverer fremsynet software til salgsautomation, som teams skal bruge for at fremskynde salgscyklussen og øge deres win-rate. Uanset om du er klar til det ene eller begge dele, er Sugar den platform, der gør det hårde arbejde for dig, så du kan bruge tiden på at skabe livsvarige kunderelationer.

Prøv en gratis demo
Eller ring til Nectar nu på telefon 70 20 90 33