Hvad koster et CRM-system?
- Sofie Sejersen
Forskellige behov, forskellige priser
CRM-platforme er forskellige. De kan fx dække vidt forskellige salgsbehov, mens andre tilbyder niche-tjenester. Det betyder, at priserne varierer afhængigt af udbyderen og de funktioner, du specifikt har brug for.
Priserne for et CRM spænder fra en månedlig pris på omkring 80-90 kr. pr. bruger månedligt til 2000 kr. pr. bruger for meget komplekse behov. Mellemstore til store virksomheder kan derfor forvente at skulle betale mellem 350 og 1000 kr. om måneden pr. bruger, der er tilknyttet systemet.
Nogle CRM-løsninger tilbyder gratisudgaver, hvilket giver mening, hvis du er en mindre, nyopstartet virksomhed. Men et minimum af funktioner, antal brugere og datalagring vil sætte begrænsninger, når du begynder at skalere din forretning.
Omkostningerne ved en CRM-platform kan opdeles i fire kategorier:
- Abonnementsomkostninger:
Det gælder løbende gebyrer for cloud-baserede CRM-platforme. Udgifterne betales typisk månedligt, kvartalsvist eller årligt og er en fastsat pris. - Serviceomkostninger:
Serviceomkostninger bestemmes af den plan eller pakke, du vælger, mængden af data, du har, og de premium-funktioner, du vælger at tilføje. - Omkostninger pr. bruger:
Mange CRM-systemer opkræver betaling baseret på hvert enkelt individ, der bruger platformen. Antallet er ofte inkluderet i pakkeprisen, men du kan selvfølgelig altid tilpasse løbende. - Implementeringsgebyrer:
Omkostningerne ved implementering af et CRM-system kan være ret resursekrævende afhængigt af løsningerne, du vælger. Både økonomisk og i forhold til tid.
Planlægning af CRM-implementering
Implementering og udrulning af CRM er som nævnt en tung post, og det er typisk også her, planlægning og struktur bliver altafgørende. Faserne i implementeringen omfatter typisk:
- Opsætning af mål og tidsplan: Planlægningen hjælper dig med at forhindre utilsigtede udvidelser, som vil være spild af både tid og (ekstra) penge. Vær derfor skarp på behovet fra start.
- Opsætning og konfiguration: Identificer hvilke data, der skal migreres. Fx arbejdsgange, skabeloner og diverse integrationer. Det er ikke ALT, der skal overføres. KUN, hvis det giver mening. Kill your darlings og prøv at holde det så simpelt som overhovedet muligt.
- Udvikling og test: Det er selvfølgelig vigtigt at have testet softwaren, inden denne videregives til de ansatte. Hvis den ikke er funktionsdygtig og opfylder dine krav, så vil nye brugerne også hurtigst springe fra.
Jo mere struktureret og stramt de enkelte faser køres i forhold til implementeringen, jo bedre.
Indledende træning og adgang til løbende undervisning
Træning af dit team er uden tvivl afgørende for brugeradoption. Sæt derfor tilstrækkelig tid af til træningssessioner og bliv klogere på, hvad de ansatte har af udfordringer og generel feedback. Hvad mangler de for at opnå succes?
Nogle udbydere stiller undervisningsmateriale til rådighed. Fx har SugarCRM platformtræningen ’SugarU’, der bl.a. tilbyder certificering til slutbrugere, administratorer og udviklere. På den måde kan brugerne løbende dygtiggøre sig og dermed opnå den optimale effekt af systemets fordele. Har man SugarCRM gennem Nectar, vil vores IT-konsulenter desuden fungere som sparringspartnere og kunne yde råd og vejledning, når behovet opstår.
Ubekendte omkostninger ved opgradering
Den samlede pris for et CRM-system omfatter altså mere end den umiddelbare pris. CRM-implementering, integrationer, add-ons, brugertræning og regelmæssig vedligeholdelse kræver alt sammen investeringer i form af både tid og penge. Samtidig kan du hos nogle udbydere ende med at betale ekstra for ting som:
- Ekstra datalagring
- Yderligere brugere
- 24/7 support
- Adgang til mobilapp
- Offline adgang
Med SugarCRM er der ingen skjulte omkostninger, men lige som hos andre udbydere kan du opgradere din løsning med valgfrie produkter (som LinkedIn Sales Navigator, Plug-In og Oktopost) til en meromkostning. Sådanne produkter udvider funktionaliteten eller giver integration til andre applikationer, men de er ikke påkrævet. Igen bør du være opmærksom på dit behov fra start, så du nogenlunde kender slutresultatet og undgår overraskelser undervejs.
SugarCRM Prissætning (i dollars)
Sugar har fuld gennemsigtighed i forhold til systemet priser, som du også kan læse mere om på deres prisside. De opererer med fire grene, der kan bruges uafhængig af hinanden eller i kombination; Sugar Sell, Sugar Serve og Sugar Market samt en on-premise løsning (Entreprise). Sugar Sell starter ved $49 pr. bruger pr. måned og stiger baseret på dine salgsbehov til Sell Advanced ($80/bruger/måned) og Sell Premier ($135/bruger/måned). Sugar Serve starter ved $80 pr. bruger pr. måned, og Sugar Market starter ved $1.000 pr. måned for 10.000 kontakter. Sugar Enterprise starter ved $85 pr. bruger pr. måned.
De forskellige løsninger skal ikke opfattes som en “god, bedre, bedst model”. Pakkerne er blot de muligheder, du kan vælge mellem, baseret på hvad dit firma har brug for. Og husk, at der altså vil være yderligere omkostninger forbundet med et CRM-system end prisen pr. antal brugere/kontakter/funktioner.
Gratis demo
Vil du stadig gerne vide mere om prissætningen for SugarCRM? Tal med en af vores konsulenter og få et estimat på prisen ud fra jeres behov. Vi tilbyder også at opsætte en demo uden beregning, så du kan prøve systemet af og måske bliver klogere på, hvad det egentlig er, du leder efter.