6 måder et CRM-system skaber værdi på

28. marts 2023
Værd at vide om CRM

Ikke kun forbeholdt salg

Hvis man som virksomhed i start 00’erne havde et CRM-system, var man noget af en frontløber. Det var en luksus, som ikke alle havde råd til eller kunne finde ud af at bruge. I dag er CRM-systemer ikke længere ”nice to have”, men derimod en afgørende del af enhver virksomheds succes.

Og hvor CRM-systemer tidligere primært var rettet mod salgsafdelingen, er de nu også værdifulde værktøjer for marketing, ledelse, HR- og serviceafdelinger.

Lad os se nærmere på hvordan et CRM-system kan skabe værdi for din virksomhed på tværs af afdelinger:

1. Øget medarbejderproduktivitet og arbejdsglæde

Tid er kostbar. Så hvorfor spilde den på manuelle opgaver såsom indtastning af data og planlægning af møder? Ved at samle al information ét sted og automatisere trivielle opgaver, kan et CRM-system øge effektiviteten i hele virksomheden. Medarbejdere spares for klik og kan i stedet bruge deres tid på de opgaver, der virkelig skaber værdi for virksomheden.

  • Hvad betyder det fx for HR?
    Adgang til effektiv og pålidelig teknologi spiller ind i forhold til arbejdsglæde. 76% af salgs- og marketingchefer angiver i dag komplekse eller ikke-brugervenlige systemer som en kilde til frustration i hverdagen. Med et hjælpsomt og intuitivt CRM-system kan frustrationer mindskes, mens effektiviteten blandt medarbejderne øges. I sidste ende kan det hjælpe til at højne arbejdsglæden og holde på medarbejderne, så HR ikke skal bruge resurser på at genbesætte stillinger.

2. Bedre kundeservice

Findes der noget værre end ikke at kunne finde den information, man skal bruge, mens kunden venter utålmodigt i telefonen? Nej vel. Med et CRM-system kan du slå op i ét system, finde præcis de oplysninger du skal bruge og hjælpe kunden godt og hurtigt videre. Dermed vil dine kunder opleve en service, der i langt højere grad er tilpasset deres behov. I sidste ende kan det være afgørende for, om kunderne vender tilbage eller anbefaler dig fremfor konkurrenten.

  • Hvad betyder det fx for support-afdelingen?
    Service- og supportafdelingen har brug for data for at give kunderne den bedst mulige oplevelse. Med et CRM-system har de hele kundens profil og historik foran sig, når de taler med kunden. Den kontekst hjælper dem til bedre at forstå kundernes behov, og det er med til at øge både kundetilfredshed og tillid.

3. Reducerede salgsomkostninger

Hver gang du lykkes med et salg, er det forbundet med omkostninger til software, lønninger og meget mere. Et integreret CRM-system samler flere systemer i ét og eliminerer dermed unødvendig software og omkostningerne dertil. Samtidigt er det tidsbesparende, fordi systemets opsætning og automatisering sikrer, at dine medarbejdere ikke spilder tid på at udføre enkle opgaver eller lede efter vigtige oplysninger.

  • Hvad betyder det fx for IT-afdelingen?
    IT-afdelingen får mere tid mellem hænderne med et CRM-system. softwaren, der har ingen eller et minimum af kode, giver deres kolleger mulighed for at tilpasse softwaren til deres behov uden hjælp fra IT. Cloud-løsninger gør desuden CRM-systemet endnu nemmere at tilpasse, fordi der ikke er behov for en omfattende implementering på stedet.

4. Forbedret salg og præcis forecast

Et CRM-system giver dig mulighed for at lære, hvordan din pipeline, forecast og resultater udvikler sig over tid. Det giver adgang til avancerede visualiseringer, notifikationer, rapporter og automatiske advarsler. Jo mere præcise salgsdata du indsamler, jo mere kan du bruge dem til at forudsige fremtidige tendenser. Præcise salgsprognoser kan hjælpe dig med at planlægge det næste kvartal, ændre i strategi og opstille passende mål og KPI’er.

  • Hvad betyder det fx for salgschefer?
    Med alle salgsdata samlet på ét sted kan salgschefer konstant have øje på teamets fremskridt eller den enkelte sælgers præstationer. De (og sælgerne) kan desuden tilpasse dashboards til at fokusere på statistikker og mål. Dermed kan de være på forkant med strategiske ændringer og støtte til de medarbejdere, der har brug for det.

5. Større kundeinddragelse og fastholdelse af kunderne

Undersøgelser viser, at virksomheder med fokus på den gode brugeroplevelse næsten har dobbelt så stor årlig vækst i omsætning, kundefastholdelse og kundeværdi end andre virksomheder. Med et CRM-system får du hurtigt et klart billede af, hvem hver enkelt af dine kunder er, og hvad deres behov og præferencer er. Dermed kan du skræddersy dine interaktioner og opbygge endnu tættere relationer, som kan skabe langvarig fastholdelse.

  • Hvad betyder det fx for salg og marketing ?
    Marketing vil gerne levere leads, der ender i salg. Og omvendt vil salg selvfølgelig helst bruge tid på leads, der reelt er varme og kvalificerede. Når salg og marketing samarbejder om kundedataen i CRM-systemet, bliver det både nemmere at indsamle og pleje leads hvilket påvirker konverteringsraten.

6. Mere detaljeret data-tracking

Data er afgørende for, at virksomheden kan tilpasse sig og stå stærkt mod konkurrenterne – både nu og i fremtiden. Fordi dine data er samlet ét sted med et CRM-system, giver det dig mulighed for at få detaljerede dashboards og rapporter baseret på opdaterede og præcise tal. Herudover får sælgerne mulighed for at automatisere og administrere deres pipelines, evaluere deres præstationer, spore resultater og få overblik over deres fremskridt.

  • Hvad betyder det fx for ledelsen?
    Udover at data effektiviserer salgsprocesser på flere områder, så giver det ledelsen mulighed for at træffe datadrevne beslutninger på baggrund af analyser. Hvad virker, og hvad virker ikke? Herefter handler det blot om at gentage succeserne.

Hvor skal du starte?

SugarCRM giver alle dine teams nem adgang til afgørende data og statistik, og hjælper dig til at blive mere fremsynet. Samtidig sparer automatiseringen dig for resurser, så du kan generere den samme værdi på kortere tid. I sidste ende kan et CRM-system altså hjælpe virksomheden til at blive både hurtigere og bedre til at skaffe nye kunder.

Er du i tvivl om, hvordan en CRM-platform kan hjælpe dine afdelinger med at få optimeret deres arbejdsgange og vækste din forretning? Vi tager meget gerne en snak, og ellers er du selvfølgelig velkommen til at prøve vores gratis demo.