3 grunde til at implementere CRM?

1. januar 2021
Tips og tricks
Erfaring viser, at der er tre primære grunde til, at virksomheder ender med at implementere et CRM-system. De forretningsprocesser, som vores kunder vælger at automatisere, er varierede, og de metoder og værktøjer, de bruger, er på ingen måde ensartede. Alligevel forsøger alle virksomheder typisk at opnå de tre samme primære mål med platformen. Vi ser ind på hvilke.

1. Effektivitet

Det at effektivisere forretningen, er en af de vigtigste grunde til, at vores kunder implementerer et CRM-system. Og det er uanset om det automatiserer processen med at spore nye leads eller standardiserer kundesupportdelen. Alle virksomheder har processer til at få tingene gjort, og CRM-systemer er en fantastisk måde at standardisere og automatisere disse processer for at sikre, at alle i organisationen udfører deres arbejde så effektivt og strømlinet som muligt.

2. Synlighed

Efterhånden som organisationer vokser, bliver det mere og mere vanskeligt at holde styr på alle løbende opgaver. Enkeltpersoner inden for afdelingerne skal være opmærksomme på de projekter, deres kolleger gennemfører. Ledere har brug for synlighed i alle aspekter af virksomheden for at holde projekter på sporet og sikre, at de overordnede forretningsmål nås. CRM-systemer er gode til at lagre, sammenfatte og præsentere information fra en bred vifte af kilder i virksomheden. Korrekt implementeret bliver en virksomheds CRM-system kilden til information, når medarbejderne har brug for at vide, hvad der sker med et projekt, et kundeemne eller en kunde.

3. Beslutningstagning

Mens effektivitet og synlighed er gode grunde til at implementere CRM, oplever de fleste virksomheder den højeste værdi i deres CRM-investering gennem bedre beslutningstagning. Et CRM-system, der indsamler oplysninger om virksomhedens præstationsniveau kombineret med en rapporterings- eller forretningsanalysepakke, skaber et værdifuldt værktøj til at besvare strategiske spørgsmål, der kan undersøge virksomhedens succes eller fiasko. Skal vi investere i en ny online marketingkampagne? Er det tid til at ansætte flere kundeservicemedarbejdere? Med et CRM-system kan disse spørgsmål besvares med større sikkerhed ved hjælp af historiske data snarere end ved hjælp af gætterier og formodninger.

Opsummering

Effektivitet, synlighed og bedre beslutningstagning er fordelene ved ethvert korrekt implementeret CRM-system. Alligevel køber de fleste virksomheder et CRM-system for at løse et specifikt problem. Eksempler på spørgsmål fra en kunde kan være:

  • Hvordan kan jeg spore, hvor mine leads kommer fra, automatisere hvilken sælger, der får tildelt hvilket kundeemne og finde ud af, hvilke af mine kilder til leadgenerering der er mest produktive?
  • Hvordan finder jeg ud af, hvordan jeg sporer alle vores salgsmuligheder, udvikler mere nøjagtige salgsprognoser og vurderer sælgernes effektivitet?
  • Hvordan standardiserer jeg den måde, vi reagerer på kundeforespørgsler på, så kunderne får en oplevelse af høj kvalitet uanset hvem, der besvarer telefonen?
  • Hvordan kan vi spore alle vores kundeprojekter, så alle i organisationen kan se status for aktive projekter og opgaver, der kan tildeles alle i teamet?

Når systemet er implementeret – fx på baggrund af ovenstående udfordringer – og kundens indledende problemer derfor er blevet lettere at håndtere, opstår der mange andre muligheder for at øge effektiviteten, forbedre synligheden og træffe bedre beslutninger. Virksomheder begynder her en rejse med kontinuerlig forbedring ved hjælp af et CRM-system til at automatisere og spore forretningsresultater og indser hurtigt den ultimative værdi af deres CRM-investering.